Aanschuiven

Het was stoelen aanschuiven gisteren in een overvolle en prachtige brandingzaal in locatie Golden Tulip Hotel Doorwerth ook wel de Parel van de Veluwe genoemd. Een ere titel die deze locatie meer dan verdient, alles was van a tot z perfect georganiseerd.

Binnenkort een impressie van het congres op deze site.

Start unieke Webcongressen reeks

Morgen is het dan zover. Na enige weken enthousiast werven hebben we een volle bak in de prachtige congreslocatie De Parel van de Veluwe

Na het congres zullen we fragmenten van het congres op deze site zetten en wie alsnog interesse heeft in de inzichten die Ton Wesseling en Aartjan van Erkel gaan delen kunnen dit later via onze web conference site alsnog gaan meemaken. Via deze site krijg je daar binnenkort informatie over.

Ons volgende WEB Congres is 2 Februari 2012. SEM Congres.nl , waarschijnlijk gaan we dit middag congres uitbreiden naar een dag congres. Meer hierover binnenkort op SEMCONGRES.NL ( open voor inschrijving )

Het Website Conversie Optimalisatie Congres gaan we in 2012 zeker herhalen. Dan met nieuwe conversie verhogende inzichten, met natuurlijk alleen echte autoriteiten aan het woord !

Team Congres.nl

1 week te gaan

Met nog 1 week te gaan voordat we kunnen genieten van de fantastische presentaties van Aartjan en Ton.

Deelnemers als Nuon, Amrath Hotels, Agis, van der Valk, Globe , Bruna en Tellus hebben we een gemêleerd gezelschap die begrijpen waar het om gaat op het WEB.

Ook ervaren hoe je teksten van het scherm af kunnen spatten na een presentatie van Aartjan van Erkel, of ontdek hoe je bounce rate op een pagina van 50 procent in 1 keer naar 15 procent terug kan.

Schrijf je in ! Nu het nog kan : WCOCONGRES.NL

De hele reeks congressen die wij deze winter organiseren rondom belangrijke WEB thema’s is te bekijken op WEBCONGRESSEN.NL

GOD

Binnen SNS Bank onderhoudt, ontwikkelt en optimaliseert de afdeling Internet Verkoop snsbank.nl. De website optimaliseren doen we tijdens onze dagelijkse werkzaamheden, maar ook vier keer per jaar tijdens een Grote Optimalisatie Dag. Om de welbekende dagelijkse sleur te doorbreken; een middag met frisdrank, pizza en innovatieve ideeën. De laatste editie had het thema Persona’s.

De Grote Optimalisatie Dag (vanaf nu G.O.D.) vindt ieder kwartaal plaats. Iedere G.O.D. heeft een ander thema. Met in ons achterhoofd onze eigen kennis en de informatie die ons wordt aangereikt door een gastspreker, gaan we aan de slag met een case. Aan het einde van de avond worden de concepten gepresenteerd en kiest een jury de winnaar. Het winnende idee wordt daadwerkelijk uitgevoerd. Eerdere edities leverden een geoptimaliseerde kerstactie en verbeterd hypotheekformulier op. Dit keer ging het over een andere boeg: we optimaliseerden de manier waarop wij met persona’s werken.

grote optimalisatie dag bij sns bank

Kan jouw afdeling ook wel een inspirerende middag gebruiken? Een aantal dingen waar je aan moet denken:

  • Prik een datum en tijd en licht iedereen ver van tevoren in. Houd er rekening mee dat je spreker die dag ook beschikbaar moet zijn.
  • Locatie. Kies een geschikte locatie. Ben je met een grote groep, zorg er dan voor dat iedereen lekker kan zitten. Vergeet niet dat de G.O.D. een wedstrijdelement heeft. Mensen vinden het fijn als ze vrij kunnen praten.
  • Kies een goed onderwerp en formuleer je doel. Is er iets wat al een tijdje op de plank ligt en kom je er maar niet aan toe? Gebruik het als thema voor je G.O.D.
  • Resultaat. Zorg dat je opdracht zo in elkaar zit dat je aan het einde van de avond ook echt een tastbaar resultaat hebt. Dit werkt erg motiverend en geeft de deelnemers een voldaan gevoel.
  • Zoek een leuke spreker die een verhaal heeft dat aansluit bij je doelstelling. Bespreek van tevoren wat de spreker zal vertellen zodat je je opdracht erop kan aan laten sluiten.
  • Maak een opdracht. Maak het aansprekend en creatief. Out the box met die collega’s!
  • Betrek andere afdelingen. Een G.O.D. is een uitstekend middel om samenwerking tussen verschillende afdelingen te stimuleren.

Erg belangrijk is het vervolg dat er aan een G.O.D. wordt gegeven. Leuk zo’n middag, maar het is de bedoeling dat het winnende concept wordt uitgewerkt. Pak dit tijdig op, zodat collega’s betrokken blijven.

Het organiseren van een Grote Optimalisatie Dag is vast niet de enige manier om je collega’s out of the box te krijgen. Wat gebeurt er om dit te bereiken bij jou op kantoor?

Dit artikel is geschreven door Stephanie van Baaijen, webmanager bij SNS Bank. Wil je meer weten over de G.O.D., of heb je behoefte aan begeleiding? Neem contact op met Stephanie.

Bron: Webanalisten.nl

Vroege inschrijvers korting !

Tot en met 19 Oktober kun je actiecode : rob gebruiken bij een inschrijving voor ons congres.  Je krijgt dan nog eens een korting van 50 euro.

Tot gauw op hét Website Conversie Optimalisatie Congres 2011 . Inschrijven

Conversieoptimalisatie wetenschap of kunst

Lees hieronder een interessant artikel van Egan van Doorn op Webanalisten.

Conversieoptimalisatie bestaat voor de helft uit wetenschap en voor de andere helft uit kunst, las ik laatst in een blogpost op een Amerikaans weblog. Een intrigerende stelling. Conversieoptimalisatie is populair. Dankzij tools als Google Website Optimizer of Visual Website Optimizer is de drempel om te starten met A/B testen of Multivariate testen laag. De investering is immers gering. Maar is het nou vooral een wetenschap of zorgt het creatieve aspect ervoor dat conversiespecialisten eigenlijk gerespecteerd moeten worden als kunstenaars?


Getallen versus gedachten
Vanuit de praktijk hanteer ik zelf niet zo zeer het onderscheid tussen wetenschap en kunst maar een verdeling in getallen en gedachten. Laten we bij het begin beginnen. De eerste stap in conversieoptimalisatie is bepalen op welke pagina je moet gaan testen.

Vanuit de praktijk zie ik heel vaak dat deze beslissing wordt genomen op basis van onderbuikgevoel, oftewel gedachten. We nemen een willekeurige pagina op de site en gaan nadenken wat we op deze pagina kunnen aanpassen. Testen om het testen. Dit kan natuurlijk uitmonden in een conversieverbetering en is prima om de eerste voorzichtige stappen op het testvlak te zetten. Ik ben er zelf echter van overtuigd dat als je conversieoptimalisatie structureel in je organisatie wil integreren, je deze beslissing op basis van data (getallen) moet nemen.

KPI’s als trigger voor conversieoptimalisatie
Conversieoptimalisatie zet je in om je (online) business doelstellingen te halen. Om achtergebleven targets te stimuleren en meer rendement uit je online kanaal te halen. Je Key Performance Indicatoren vormen daarmee de belangrijkste trigger om aan conversie te gaan werken. Krijgen we voldoende leads binnen via de website? Lopen de bestellingen zoals verwacht? Is de klanttevredenheid op het punt waarvan we eisen dat deze ligt? Allemaal indicatoren die een alarmbelletje kunnen geven op het moment dat deze achterblijven bij de doelstelling. En dat vormt het startschot om in actie te komen.

Op welke pagina moet ik gaan testen? 
Schakel je webanalist in om te achterhalen waarom de conversies lager zijn dan verwacht. Waar gaat het mis op de site? Welke pagina vormt het knelpunt? Vanuit de webanalyse kun je hier achter komen. Landingspagina’s met een hoge bounce-rate. Uitvalpercentages binnen het bestelproces. Slecht presenterende actiepagina’s. Of pagina’s die weinig bijdragen aan de uiteindelijke conversie en een te lage conversie attributie (indexwaarde) hebben. Weer getallen dus.

Pagina attributie in Google Analytics

Creativiteit
Uiteindelijk is conversieoptimalisatie natuurlijk niet alleen maar een exacte wetenschap. Om het succesvol te kunnen inbedden in je organisatie en structureel met dit verbeterproces bezig te gaan moet het fundament rusten op een solide cijferbasis. Gebruik daarnaast je creativiteit (gedachten) als bouwsteen om beter converterende pagina’s te realiseren. Zo maak je je eigen effectieve cocktail tussen getallen en gedachten. Of tussen wetenschap en kunst. Hiermee komt een succesvol conversieoptimalisatieproces gegarandeerd van de grond binnen je organisatie!

Vergeet niet je in te schrijven voor het Website Conversie Optimalisatie Congres, 3 November aanstaande. Ton Wesseling en Aartjan van Erkel zijn dé specialisten die u gaan vertellen over verleiden op internet en het bewerkstelligen van conversie verhoging op uw website.

Inschrijving is gestart

Mede dankzij de sponsoren kunnen we de deelname kosten laag houden. Deelnemers krijgen buiten het congres ook een congreskit mee met praktische tools. Het boek Verleiden op internet en 1 uur wco support van crio. Dit om ervoor te zorgen dat iedere deelnemer snel aan de slag kan en de gewenste verbeteringen aan de website door kan voeren.

Onvoorstelbaar

Onvoorstelbaar is het soms hoe websites bezoekers meteen weer wegjagen. Het is voorspelbaar hoe je met kleine aanpassingen ze kunt verleiden tot conversie en zo tientallen procenten omzet groei kunt bewerkstelligen”. Weet u bezoekers te verleiden tot een conversie ? Tot gauw op ons congres !

Wist u dat …

Wist u dat een groene button in het weekend het meest effectief is om een doorklik te krijgen en een rode door de week.

Het hoe en waarom vertelde me gisteren Ton Wesseling tijdens 1 van de Online Dialogue Donderdagen